Baza wiedzy

Artykuły i informacje / blog

Jakie wydatki w KPiR możemy odliczyć?

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów może podatnikom przysparzać wiele problemów. Związane są one między innymi ze sposobem ewidencji oraz dokumentowania kosztów uzyskania przychodów. Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą nie zawsze zdają sobie sprawę z tego, że poniesiony wydatek może stanowić koszt…

Rezydencja podatkowa — jak wpływa na opodatkowanie dochodów?

Rezydencja podatkowa określa to, w jaki sposób dany płatnik podatku się rozlicza oraz w jakim kraju. Systemy podatkowe innych krajów mogą się jednak wydawać dla niektórych osób korzystniejsze pod względem podatkowym. Istotne jest jednak to, że prowadząc działalność gospodarczą lub…

Jak kontrolować koszty w firmie i oszczędzać na podatkach?

Efektywna kontrola kosztów w firmie powinna stanowić jedną z podstaw prowadzenia każdego biznesu i to niezależnie od wielkości czy branży, w jakiej działa przedsiębiorstwo. Bez kontroli wydatków, czy też analizę odchyleń od budżetu, a także dbania o tak zwane cashflow…

zwrot podatku vat

Jak odzyskać VAT? Najlepsze sposoby na zwrot podatku w Polsce.

Podatek od towarów i usług, potocznie nazywany VAT, to danina, która dotyczy sprzedawców i kupujących, ponieważ jego wartość doliczana jest do ceny netto transakcji kupna-sprzedaży. Mechanizm rozliczania VAT-u sprawia, że w rzeczywistości wysokość podatku VAT jest przerzucana na konsumenta. Kupujący…

pełna księgowość

Kto musi prowadzić pełną księgowość?

Każdy właściciel firmy powinien zdawać sobie sprawę z obowiązków jakie na nim spoczywają, jeśli chodzi o prowadzenie ksiąg rachunkowych. Jednym z najważniejszych obowiązków jest konieczność prowadzenia pełnej księgowości, czyli praktyki polegającej na prowadzeniu szczegółowych zapisów wszystkich transakcji finansowych od początku…

lista płac

Co to jest lista płac?

Lista płac pracowników to dokument, który pozwala uporządkować kwestie wypłat w firmie. Dzięki prowadzeniu takiej dokumentacji wysokość składek i wypłata, jaką otrzymują pracownicy, jest udokumentowana i łatwa do potwierdzenia. Mimo iż nie jest to wymagany przepisami prawa dokument, większość przedsiębiorców…